Patagonia

Het ruim veertig jaar oude buitensportmerk Patagonia mag gerust legendarisch genoemd worden. Niet alleen maakt het sinds 1973 topklasse buitensportkleding en -uitrusting voor bergbeklimmers, wandelaars en fietsers. Het zet zich daarnaast nadrukkelijk in voor een betere en duurzamere leefomgeving en arbeidsomstandigheden. Logo van dit Amerikaanse merk is de skyline van de beroemde berg Cerro Fitz Roy in het Zuid-Amerikaanse Patagonië.

Oprichter van Patagonia is Yvon Chouinard, geboren in de Amerikaanse Maine waar veel Frans-Canadezen wonen. Hij groeide echter op in het warme Californië waar hij nog steeds woont en waar ook het hoofdkantoor van het bedrijf staat. Chouinard was in de jaren ’60  een zeer succesvol rots- en ijsklimmer en stond aan de wieg van het zogenaamde Big Wall Climbing in Yosemite. Tijdens een trip in Schotland in 1970 verkocht hij met groot succes een aantal rugbyshirts. Al snel ging hij zich toeleggen op sterke technisch kleding voor surfers, vliegvissers en klimmers en hardware zoals boorhaken en ijsbijlen die hij onder de naam Patagonia (waar hij veel had geklommen) verkocht. Later kwam daar trailrunning bij.

Inmiddels werken er wereldwijd 2000 mensen bij het bedrijf en heeft het een omzet van meer dan 600 miljoen dollar per jaar. De hardware is ondergebracht onder de naam Black Diamond. Patagonia produceert naast bergsportkleding en schoenen bijvoorbeeld ook vrijetijdskleding, rugzakken, wetsuits, handschoenen en mutsen en ski- en snowboardkleding. Voor zowel mannen, vrouwen als kinderen.
Patagonia kleding moet sterk zijn en in alle omstandigheden optimaal functioneren. Het moet daarnaast ook behaaglijk en licht en makkelijk te onderhouden zijn. En bovenal moet het mooi zijn!

Yvo Chouinard is niet alleen de grondlegger van een van de grootse buitensportmerken van de wereld, hij is ook een voorganger in het gebruik van eerlijk geproduceerde materialen (ecologisch katoen, diervriendelijk gewonnen dons), een sociale en vrije arbeidsomgeving en oprichter van een aantal natuurreservaten. Nog steeds gaat jaarlijks 1% van de bedrijfsomzet van Patagonia naar natuurbeschermingsprojecten.

1/2

  1. 1
  2. 2

1/2

  1. 1
  2. 2
Nieuwsbrief